Vend kompetencegab til din fordel: Jobsamtaleguide for ordblinde

Få hjælp til at skrive ansøgning og CV

At stå over for en jobsamtale kan være nervepirrende for de fleste. Tanken om at skulle præsentere sig selv fra sin bedste side, svare på kritiske spørgsmål og samtidig navigere i eventuelle huller i ens kompetenceprofil kan give svedige håndflader. For personer med ordblindhed kan denne udfordring føles endnu større, da bekymringer om skriftlighed, læsehastighed eller misforståelser kan fylde ekstra. Men frygt ikke! Denne artikel er din guide til at tackle kompetencegab med selvtillid og strategi, med et særligt fokus på, hvordan du som ordblind kan vende potentielle udfordringer til unikke styrker. Vi dykker ned i, hvordan du identificerer, italesætter og bygger bro over de gab, der måtte være mellem dine nuværende færdigheder og drømmejobbets krav, alt sammen med danske forhold og ressourcer for øje.

Et kompetencegab er i bund og grund forskellen mellem de færdigheder, en arbejdsgiver søger, og de færdigheder, du som kandidat besidder. Det er vigtigt at understrege, at alle har kompetencegab i et eller andet omfang, især når man søger nye udfordringer. Ingen kandidat er et 100% perfekt match til et jobopslag – og det forventer arbejdsgivere sjældent. Det handler i stedet om potentiale, læringsvillighed og hvordan du passer ind i teamet. For ordblinde kan nogle gab være direkte relateret til de udfordringer, dysleksi kan medføre, mens andre er helt almindelige og uafhængige af ordblindhed. Kunsten er at håndtere dem konstruktivt.

Denne guide vil give dig konkrete værktøjer og strategier, så du kan gå til din næste jobsamtale velvidende, at du er godt forberedt på at tale om dine kompetencer – også dem, du er i gang med at udvikle.

Forståelse af kompetencegab: Mere end bare mangler

Før vi dykker ned i, hvordan du taler om kompetencegab, er det vigtigt at forstå, hvad de reelt dækker over, og hvorfor de opstår. Det vil hjælpe dig med at afdramatisere dem og se dem som en naturlig del af en karriereudvikling.

Hvad er et kompetencegab reelt?

Et kompetencegab er ikke et stempel, der siger “du er ikke god nok”. Det er snarere en identifikation af et område, hvor der er plads til vækst og udvikling for at matche specifikke jobkrav. Det kan dække over mange ting:

  • Tekniske færdigheder: Mangel på erfaring med et specifikt softwareprogram (f.eks. et nyt CRM-system eller et avanceret grafisk program), et bestemt programmeringssprog, eller betjening af specialiseret udstyr.
  • Faglig viden: Utilstrækkelig dybdegående viden inden for et nicheområde, som jobbet kræver (f.eks. specifik lovgivning inden for et juridisk felt eller de seneste forskningsresultater inden for bioteknologi).
  • Erfaring: For få års erfaring inden for en bestemt branche, med en specifik type projekter, eller i en ledende rolle.
  • Personlige kompetencer (soft skills): Områder som projektledelse, konflikthåndtering, præsentationsteknik eller forhandlingsevner, hvor du måske ikke føler dig helt så stærk. For ordblinde kan dette også handle om selvtillid i skriftlig kommunikation, selvom de underliggende kommunikationsevner er gode.
  • Sproglige færdigheder: Manglende flydende beherskelse af et fremmedsprog, der er nødvendigt for jobbet.

Det er værd at bemærke, at et “gab” ofte er relativt til det specifikke jobopslag. En færdighed, der er et gab i én kontekst, kan være irrelevant i en anden.

Hvorfor opstår kompetencegab?

Kompetencegab er en naturlig følge af en dynamisk arbejdsmarked og personlig udvikling:

  • Teknologisk udvikling: Nye teknologier og software opstår konstant, hvilket skaber behov for nye færdigheder.
  • Karriereskift: Når du skifter branche eller jobfunktion, vil der ofte være nye kompetencer at tilegne sig.
  • Uddannelsesmæssig baggrund: Din uddannelse har måske ikke dækket alle aspekter af et specifikt job.
  • Personlig udvikling: Alle har områder, de er stærkere eller svagere i, og det ændrer sig over tid.
  • Virksomhedsspecifikke behov: Nogle kompetencer er unikke for den enkelte virksomheds systemer eller processer.

At anerkende disse årsager kan hjælpe med at fjerne den personlige skyldfølelse, der kan være forbundet med at have et kompetencegab. Det handler mindre om dine mangler og mere om at identificere et udviklingspotentiale.

Forberedelse er nøglen – især for ordblinde

En grundig forberedelse er altafgørende for en succesfuld jobsamtale, og det gælder i særdeleshed, når du skal navigere i kompetencegab. For personer med ordblindhed kan en velstruktureret forberedelse også afhjælpe nervøsitet og sikre, at du får dine pointer klart igennem.

Selvanalyse: Kend dine styrker og svagheder (også de ordblinderelaterede)

Start med en ærlig selvevaluering. Lav en liste over dine faglige og personlige kompetencer. Vær specifik.

  • Styrker: Hvad er du rigtig god til? Hvilke opgaver giver dig energi? Hvilke succeser har du haft tidligere? Ordblinde har ofte veludviklede styrker inden for f.eks. kreativ tænkning, problemløsning, visuel forståelse, empati og mundtlig kommunikation. Husk at inkludere disse!
    • Eksempel (ordblind): “Jeg er stærk til at se helheder og finde kreative løsninger på komplekse problemer. I mit tidligere job som marketingassistent fandt jeg en ny visuel tilgang til vores SoMe-kampagner, der øgede engagementet med 20%.”
  • Svagheder/udviklingsområder: Hvilke færdigheder mangler du for at opfylde alle krav i typiske jobopslag inden for dit felt? Hvor føler du dig usikker? For ordblinde kan dette være områder som hurtiglæsning af store tekstmængder, retstavning eller formel skriftlig rapportskrivning under tidspres.
    • Eksempel (ordblind): “Jeg ved, at min læsehastighed ved komplekse, skrifttunge dokumenter kan være langsommere end gennemsnittet. Til gengæld er jeg grundig og god til at fange detaljer, når jeg får den nødvendige tid eller bruger mine kompenserende værktøjer.”

Brug gerne anerkendte metoder som en SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) på dig selv i relation til den type stillinger, du søger.

Identificer potentielle gab i jobopslaget

Når du har et konkret jobopslag foran dig, skal du minutiøst gennemgå kravene.

  1. Del jobopslaget op: Marker de absolutte krav (“must-haves”) og de ønskede kvalifikationer (“nice-to-haves”).
  2. Sammenlign med din profil: Sæt flueben ved de krav, du opfylder. Vær ærlig.
  3. Notér gabene: Hvor matcher du ikke 100%? Er det en teknisk færdighed, et bestemt antal års erfaring, eller en specifik type projektledelseserfaring?
  • Eksempel: Jobopslaget kræver “ekspertbruger af Excel, herunder pivottabeller og VBA-makroer”. Du er en habil Excel-bruger, men har kun grundlæggende kendskab til pivottabeller og ingen erfaring med VBA. Dette er et konkret kompetencegab.

Research virksomheden og stillingen grundigt

Forstå virksomhedens kultur, værdier, produkter/ydelser og aktuelle udfordringer. Dette kan give dig en idé om, hvilke kompetencer der vægtes højest, og hvordan du kan positionere dine egne færdigheder – også dem, der kompenserer for eventuelle gab. Hvis du er ordblind, kan det være en fordel at vide, om virksomheden har en inkluderende kultur eller erfaring med medarbejdere med forskellige læringsstile. Mange virksomheder i Danmark har fokus på diversitet og inklusion.

  • Tip til ordblinde: Brug læse- og skriveteknologi (LST) som f.eks. CD-ORD eller AppWriter til at gennemgå virksomhedens hjemmeside, årsrapporter og nyhedsartikler. Lyt til teksten, hvis det hjælper dig med at bearbejde informationen bedre.

Ved at have denne dybdegående forståelse er du bedre rustet til at dreje samtalen ind på, hvordan dine unikke kompetencer (inklusive de styrker, der ofte følger med ordblindhed) kan bidrage til virksomhedens mål, selvom du måske har et par “hak” i den formelle kompetenceliste.

Strategier til at italesætte kompetencegab under samtalen

Når du sidder til jobsamtalen, og snakken falder på et område, hvor du ved, du har et gab, er det vigtigt at have en strategi klar. Målet er at fremstå ærlig, reflekteret og proaktiv.

Ærlighed med måde – undgå at overforklare

Vær ærlig omkring de områder, hvor du ikke fuldt ud matcher jobkravene. Forsøg ikke at bluffe dig igennem eller dække over manglende viden. Rekrutteringsansvarlige har ofte god erfaring med at spotte dette.

  • Sig det, som det er (kortfattet): “Jeg ser, at I efterspørger tre års erfaring med X-software, og min direkte erfaring er tættere på et år.”
  • Undgå negative spiraler: Lad være med at dvæle ved manglen eller komme med lange undskyldninger. Præsenter det faktuelt.
  • Fokus på hvad du kan: Vend hurtigt fokus mod relaterede færdigheder eller din evne til hurtigt at lære nyt.

Scenarie: Intervieweren spørger: “Jobopslaget nævner erfaring med projektledelsesværktøjet Asana. Hvor meget har du brugt det?” Dårligt svar: “Åh, Asana… nej, det har jeg faktisk aldrig rigtig brugt. Jeg har mest brugt Trello, og det er jo noget helt andet, så det ved jeg ikke så meget om.” Godt svar (ærlighed med måde): “Jeg har primært arbejdet med Trello til projektstyring i mine tidligere roller, hvor jeg blev ret ferm til at strukturere opgaver og deadlines. Jeg har læst op på Asana og set, at det har mange ligheder, og jeg er overbevist om, at jeg hurtigt kan sætte mig ind i det. Jeg er generelt hurtig til at lære nye systemer.”

Fokus på læring og udvikling (growth mindset)

Arbejdsgivere er ofte mere interesserede i din vilje og evne til at lære end i, at du kan alt fra dag ét. Vis et “growth mindset”.

  • Udtryk din motivation: “Det er netop et område, jeg er meget motiveret for at udvikle mig indenfor.”
  • Vis initiativ: “Jeg har allerede påbegyndt et online kursus i [den manglende færdighed]” eller “Jeg har researchet de bedste metoder til at lære [den manglende færdighed] og har en plan for, hvordan jeg hurtigt kommer op i gear.”
  • Fortæl om tidligere læringssucceser: “I mit tidligere job stod jeg overfor en lignende udfordring, da vi implementerede Y-systemet. Jeg satte mig grundigt ind i det på egen hånd og blev hurtigt superbruger.”

Eksempel for ordblind: “Skriftlig formulering af lange rapporter har tidligere været et område, jeg skulle bruge ekstra tid på. Derfor har jeg aktivt arbejdet med at forbedre mine strategier, herunder brug af dikteringssoftware og skabeloner, og jeg har deltaget i et kursus om effektiv skrivning. Det har gjort en stor forskel, og jeg er altid opsat på at lære nye teknikker, der kan optimere min arbejdsproces.”

Fremhæv overførbare færdigheder

Ofte har du færdigheder fra andre jobs, uddannelse eller fritidsaktiviteter, som er relevante, selvom de ikke er en direkte match.

  • Analyser jobkravet: Hvilke underliggende kompetencer kræver den manglende færdighed? Kræver det f.eks. analytisk sans, problemløsning, struktur eller kundekontakt?
  • Find paralleller: “Selvom jeg ikke har direkte erfaring med salg til B2B-kunder, har jeg flere års erfaring med fundraising i en frivillig organisation, hvor jeg skulle overbevise potentielle donorer og opbygge langvarige relationer. Det har givet mig stærke forhandlings- og kommunikationsevner, som jeg ser som direkte overførbare.”

Eksempel (ordblind): Måske er hurtig korrekturlæsning en udfordring. Men din ordblindhed har måske trænet din evne til at lytte intenst og opfange nuancer i mundtlig kommunikation, hvilket er en kæmpe fordel i kundemøder eller teamdiskussioner. “Jeg kompenserer for min læsehastighed ved at være en ekstremt opmærksom lytter i møder, hvilket sikrer, at alle detaljer og forventninger bliver fanget præcist.”

Brug STAR-metoden til at illustrere potentiale

Selvom du ikke har direkte erfaring, kan du bruge STAR-metoden (Situation, Task, Action, Result) til at beskrive, hvordan du har håndteret lignende situationer eller tilegnet dig nye færdigheder tidligere. Dette viser din tilgang og dit potentiale.

  • Situation: Beskriv en relevant udfordring.
  • Task: Hvad var din opgave eller dit mål?
  • Action: Hvilke skridt tog du? (Her kan du flette ind, hvordan du ville gribe den nye udfordring an).
  • Result: Hvad blev resultatet? (Fokusér på læring, hvis det var en læringsproces).

Proaktive løsninger: Vis at du er på forkant

Hvis du allerede inden samtalen er bevidst om et markant gab, kan du overveje at tage proaktive skridt:

  • Påbegynd relevant efteruddannelse/kursus: “Jeg bemærkede, at I lægger vægt på erfaring med Google Analytics 4. Jeg er faktisk lige startet på et certificeringskursus for at styrke mine kompetencer på det område.”
  • Frivilligt arbejde eller egne projekter: Hvis du mangler praktisk erfaring, kan du nævne relevante projekter, du har arbejdet på i din fritid for at opbygge færdigheden.

Ved at anvende disse strategier kan du omdanne et potentielt akavet emne til en demonstration af din selvindsigt, professionalisme og udviklingspotentiale.

Ordblindhed som en del af samtalen (hvis relevant)

At beslutte, om man skal nævne sin ordblindhed til en jobsamtale, er en personlig afvejning. Der er ingen lov, der pålægger dig at oplyse om det, medmindre det har direkte indflydelse på din evne til at udføre essentielle jobfunktioner sikkert. Men i mange tilfælde kan åbenhed, håndteret korrekt, være en styrke.

At fortælle eller ikke fortælle? Fordele og ulemper

Fordele ved åbenhed:

  • Afmystificering: Du kan selv definere, hvad din ordblindhed betyder (og ikke betyder) for din arbejdsindsats.
  • Fokus på løsninger: Det giver dig mulighed for at fortælle om dine kompenserende strategier og hjælpemidler.
  • Forventningsafstemning: Det kan skabe forståelse og åbne for dialog om eventuelle nødvendige tilpasninger (f.eks. adgang til læse-skriveteknologi, som mange danske arbejdspladser i dag stiller til rådighed, evt. via SPS-ordningen for voksne eller jobcentret).
  • Autenticitet: Det kan vise mod og selvindsigt.
  • Frasortering: Hvis en arbejdsgiver reagerer negativt på åbenhed omkring ordblindhed, er det måske ikke det rette sted for dig alligevel.

Ulemper/bekymringer ved åbenhed:

  • Fordomme: Risiko for at møde fordomme eller misforståelser om, hvad ordblindhed indebærer.
  • Stigmatisering: Frygt for at blive set som mindre kompetent.
  • Irrelevans: Hvis ordblindheden reelt ikke påvirker de centrale jobfunktioner markant, er det måske unødvendigt at nævne.

Generelt råd fra Ordblindeforeningen i Danmark og andre eksperter: Hvis du vælger at være åben, så gør det på et tidspunkt i samtalen, hvor du allerede har demonstreret dine faglige kompetencer og din motivation. Fremhæv det som en del af din samlede profil, ikke som et problem.

Scenarie for at nævne det: “Jeg vil gerne nævne, at jeg er ordblind. For mig betyder det, at jeg til tider bruger lidt længere tid på skriftlig dokumentation, men jeg kompenserer for det ved at være meget grundig og ved at anvende effektive læse-skriveteknologier. Faktisk har min ordblindhed også skærpet min evne til at lytte aktivt og tænke kreativt i problemløsning, hvilket jeg ser som en stor styrke i denne type stilling.”

Fokuser på dine styrker som ordblind

Mange ordblinde udvikler en række bemærkelsesværdige styrker som en direkte eller indirekte konsekvens af at skulle navigere i en tekstbaseret verden. Disse er værdifulde på arbejdsmarkedet:

  • Kreativitet og innovation: Tænker ofte “ud af boksen” for at finde løsninger.
  • Problemløsningsevner: Er vant til at skulle finde alternative veje og strategier.
  • Visuel og rumlig tænkning: Stærke i at forstå diagrammer, processer og systemer visuelt. Mange er dygtige til design, teknik eller praktisk arbejde.
  • Empati og menneskeforståelse: Ofte gode til at aflæse nonverbal kommunikation og forstå andres perspektiver.
  • Mundtlig kommunikation: Kan være meget velformulerede og overbevisende mundtligt.
  • Vedholdenhed og robusthed: Har ofte udviklet en stærk arbejdsmoral og vilje til at overkomme forhindringer.

Eksempel: “Min ordblindhed har lært mig vigtigheden af at være utrolig systematisk og grundig i min tilgang til opgaver. Jeg dobbelttjekker altid mit arbejde og har udviklet effektive systemer for at sikre kvaliteten. Desuden er jeg blevet rigtig god til at forklare komplekse emner på en letforståelig måde mundtligt, da jeg selv har skullet finde alternative måder at tilegne mig viden på.”

Hjælpemidler som kompetenceudviklere – ikke som en krykke

Hvis du bruger læse-skriveteknologi (LST) eller andre hjælpemidler, så præsenter dem som professionelle værktøjer, der øger din effektivitet – ligesom alle andre bruger specialiserede værktøjer i deres job.

  • Værktøjer i Danmark:
    • CD-ORD, AppWriter, IntoWords: Oplæsnings- og ordforslagssoftware, der kan installeres på computer og tablet. Mange arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner tilbyder disse.
    • Nota Bibliotek: Nationalt bibliotek for mennesker med læsevanskeligheder, der giver adgang til lydbøger, e-bøger og anden tilgængelig litteratur. Nyttigt for faglig opdatering.
    • Dikteringssoftware: Indbygget i de fleste smartphones og computere (f.eks. Microsoft Word, Google Docs) eller specialiserede programmer.
    • Grammatik- og stavekontrol: Værktøjer som Grammarly (også med dansk support) eller Duden Mentor kan være en ekstra hjælp.

Sådan kan du sige det: “For at optimere min skriftlige kommunikation og sikre høj kvalitet benytter jeg mig af professionelle læse-skriveteknologier som [nævn specifikt værktøj]. Det fungerer som en digital assistent, der hjælper mig med korrektur og struktur, så jeg kan fokusere på indholdet og budskabet. Det er et værktøj, der gør mig mere effektiv og præcis.”

Ved at eje din fortælling og fokusere på dine kompetencer og løsninger, kan du adressere din ordblindhed på en måde, der indgyder tillid hos arbejdsgiveren.

Konkrete eksempler og scenarier: Sådan håndterer du specifikke spørgsmål

Lad os se på nogle typiske scenarier og spørgsmål under jobsamtalen, hvor kompetencegab kan komme i spil, og hvordan du kan tackle dem – med og uden en ordblindevinkel.

Eksempel 1: Manglende softwareerfaring

Jobopslaget kræver “indgående kendskab til Salesforce CRM”. Du har primært brugt HubSpot.

Interviewer: “Vi bruger Salesforce intensivt her. Hvor stærk er du i det system?”

Dit svar (generelt): “Jeg har primært arbejdet med HubSpot i min tidligere rolle, hvor jeg blev superbruger og håndterede alt fra kundedata til kampagneopfølgning. Jeg har dog researchet Salesforce og set flere demoer, og jeg kan se mange paralleller til HubSpot i forhold til funktionalitet og logik. Jeg er vant til hurtigt at sætte mig ind i nye systemer – da vi implementerede HubSpot, var jeg f.eks. en af de første i teamet til at mestre de avancerede funktioner. Jeg er overbevist om, at jeg hurtigt vil kunne blive lige så dygtig i Salesforce, og jeg er meget motiveret for at lære det, da jeg ved, det er en vigtig platform i branchen.” Tilføj eventuelt: “Jeg har allerede kigget på nogle introduktionskurser til Salesforce på Trailhead [Salesforces egen læringsplatform].”

Eksempel 2: Udfordringer med skriftlig formidling (ordblindespecifikt)

Jobbet indebærer en del rapportskrivning, hvilket er et potentielt følsomt punkt for dig som ordblind.

Interviewer: “Stillingen kræver, at du jævnligt udarbejder skriftlige statusrapporter til ledelsen. Hvordan har du det med den type opgaver?”

Dit svar (som ordblind, hvis du vælger åbenhed): “Det er en opgavetype, jeg har erfaring med. Jeg vil gerne nævne, at jeg er ordblind. Det betyder for mig, at jeg er ekstra omhyggelig og struktureret, når jeg udarbejder skriftligt materiale. Jeg benytter mig af læse-skriveteknologi, som [nævn f.eks. CD-ORD], der hjælper mig med oplæsning og korrektur, hvilket sikrer en høj kvalitet i mine rapporter. Jeg fokuserer altid på at gøre mine rapporter klare, præcise og letforståelige. Min styrke ligger i at analysere dataene og formidle de vigtigste konklusioner, og jeg har fået god feedback på netop klarheden i mine tidligere rapporter.” Fokuser på resultatet og processen, ikke begrænsningen.

Dit svar (uden at nævne ordblindhed specifikt, men adresserer udfordringen indirekte): “Jeg har erfaring med at udarbejde statusrapporter og anerkender vigtigheden af, at de er både præcise og letforståelige. Jeg lægger stor vægt på en grundig dataindsamling og en klar struktur i min formidling. For at sikre den højeste kvalitet benytter jeg mig altid af de tilgængelige stave- og grammatikkontroller og får gerne en kollega til at kaste et blik på det færdige produkt, hvis tiden tillader det, for at sikre, at budskabet står skarpt.”

Eksempel 3: Det klassiske spørgsmål: “Hvad er din største svaghed?”

Dette spørgsmål handler ikke om at udlevere dine dybeste usikkerheder, men om at vise selvindsigt og vilje til udvikling.

Dit svar (generelt, kan tilpasses): “Jeg er meget engageret i mit arbejde, og det kan betyde, at jeg nogle gange har en tendens til at ville dykke ned i alle detaljer selv, for at sikre mig at alt er perfekt. Jeg har dog lært, at det ikke altid er den mest effektive tilgang, især i teamsammenhæng. Derfor arbejder jeg bevidst på at blive bedre til at uddelegere opgaver og stole på mine kollegers kompetencer. Jeg har f.eks. for nylig haft succes med at uddelegere [konkret eksempel] i et projekt, hvilket frigjorde min tid til at fokusere på [andre vigtige opgaver] og teamet leverede et fremragende resultat.”

Dit svar (med en ordblindevinkel, hvis relevant og du er åben): “Som ordblind har jeg tidligere kunnet opleve, at det at skulle læse store mængder ny tekst hurtigt kunne være en udfordring. Det er noget, jeg har arbejdet aktivt med ved at [nævn strategi, f.eks. bruge oplæsningsværktøjer, tage noter systematisk, bede om materiale på forhånd]. Det har gjort mig meget bedre til at tilegne mig information effektivt. Samtidig har det styrket min evne til at lytte fokuseret og huske detaljer fra mundtlige briefinger, hvilket jeg ser som en stor fordel.”

Husk altid at dreje “svagheden” til noget positivt: hvad du har lært, eller hvordan du aktivt arbejder med at forbedre dig. Vis, at du er en reflekteret person, der tager ansvar for din egen udvikling.

Danske ressourcer og støttemuligheder for ordblinde på arbejdsmarkedet

I Danmark findes der en række ressourcer og støttemuligheder, der kan hjælpe ordblinde med at navigere på arbejdsmarkedet og i jobsøgningsprocessen. Det er en god idé at kende til disse, både for din egen skyld og for eventuelt at kunne oplyse en potentiel arbejdsgiver.

Ordblindeforeningen i Danmark

Ordblindeforeningen er en interesseorganisation, der arbejder for at forbedre vilkårene for ordblinde og deres pårørende. De tilbyder:

  • Rådgivning: Information og vejledning om ordblindhed, rettigheder, hjælpemidler og støttemuligheder.
  • Kurser og netværk: Mulighed for at deltage i arrangementer og møde andre ordblinde.
  • Oplysningsmateriale: Artikler, pjecer og guides om livet med ordblindhed.
  • Hjemmeside: www.ordblindeforeningen.dk

Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder

Nota giver adgang til et stort udvalg af lydbøger, e-bøger, punktskrift og fagliteratur for personer, der har svært ved at læse almindelig trykt tekst. Medlemskab er gratis for målgruppen.

  • Faglitteratur: Kan være en stor hjælp til at holde sig fagligt opdateret eller forberede sig til en jobsamtale.
  • Skønlitteratur: Adgang til bøger på lige fod med alle andre.
  • Hjemmeside: www.nota.dk

Voksenuddannelsescentre (VUC) og SPS-støtte

VUC’er over hele landet tilbyder ordblindeundervisning for voksne (OBU). Denne undervisning er gratis og kan hjælpe med at forbedre læse-, stave- og skrivefærdigheder samt introducere kompenserende strategier og IT-hjælpemidler.

  • Specialpædagogisk Støtte (SPS): Hvis du er under uddannelse (også visse typer af efteruddannelse), kan du være berettiget til SPS. Det kan f.eks. være IT-hjælpemidler (software, hardware), instruktionstimer eller studiestøttetimer. Ordningen kan også i visse tilfælde strække sig ind i de første faser af et nyt job, hvis det er aftalt som en del af en integrationsplan via jobcentret.

Jobcentre og specialkonsulenter

Jobcentrene har en forpligtelse til at hjælpe ledige i job. Nogle jobcentre har specialkonsulenter med viden om handicap og funktionsnedsættelser, herunder ordblindhed.

  • Hjælpemidler på arbejdspladsen: Jobcentret kan i nogle tilfælde bevilge hjælpemidler (f.eks. læse-skriveteknologi), hvis det er nødvendigt for, at du kan varetage et job. Dette kaldes ofte personlig assistance eller hjælpemidler efter Lov om kompensation til handicappede i erhverv.
  • Mentorordning: En mentor kan støtte dig i opstartsfasen i et nyt job.
  • Virksomhedspraktik og løntilskud: Kan være veje ind på arbejdsmarkedet.

IT-hjælpemidler og apps

Udover de store programmer som CD-ORD og AppWriter findes der mange apps og mindre værktøjer, der kan støtte i hverdagen:

  • Scanne-apps: F.eks. Microsoft Lens eller Adobe Scan kan omdanne billeder af tekst til redigerbar og oplæselig tekst.
  • Diktering: Indbygget i de fleste smartphones og computere.
  • Mindmapping-værktøjer: F.eks. MindMeister eller Coggle kan hjælpe med at strukturere tanker og idéer visuelt.

At kende til og eventuelt benytte sig af disse ressourcer kan ikke blot styrke dine færdigheder, men også din selvtillid i jobsøgningsprocessen og på arbejdspladsen. Det viser også en proaktiv tilgang til at håndtere de udfordringer, ordblindhed kan medføre.

Efter samtalen: Opfølgning og fortsat udvikling

Jobsamtalen er overstået, men processen stopper ikke nødvendigvis her. Din ageren efter samtalen kan også have betydning, ligesom din fortsatte personlige og faglige udvikling er afgørende for fremtidige muligheder.

Taksigelse og opfølgning

Det er god kutyme at sende en kort takke-mail inden for 24 timer efter samtalen. Dette viser din fortsatte interesse og professionalisme.

  • Hold det kort og præcist: Tak for deres tid og for en interessant samtale.
  • Gentag din interesse: Bekræft din entusiasme for stillingen.
  • Referer til et specifikt punkt (valgfrit): Hvis der var et særligt interessant emne eller en kompetence, I drøftede, kan du kort nævne det for at genopfriske deres hukommelse. “Jeg satte især pris på vores snak om X, og det bekræftede min interesse i rollen.”
  • Hvis du har tænkt over et kompetencegab: Hvis du efter samtalen kommer i tanke om en endnu bedre måde at adressere et diskuteret kompetencegab på (f.eks. du har fundet et relevant kursus), kan du kort flette det ind, men undgå at virke desperat eller som om du forsvarer dig. “Siden vores samtale har jeg undersøgt mulighederne for at styrke mine færdigheder inden for [område], og jeg har allerede tilmeldt mig et online webinar om emnet.” Vær varsom med dette; det skal virke naturligt og proaktivt, ikke som en eftertanke.
  • For ordblinde: En velformuleret (brug gerne dine hjælpemidler til korrektur!) takke-mail kan også subtilt demonstrere dine skriftlige færdigheder.

Evaluer din egen præstation

Uanset udfaldet, brug samtalen som en læringsmulighed:

  • Hvad gik godt? Hvilke svar var du stolt af? Hvor følte du dig sikker?
  • Hvad kunne være gået bedre? Var der spørgsmål, der fangede dig på det forkerte ben? Hvordan håndterede du snakken om kompetencegab?
  • Specifikt for ordblinde: Fik du formidlet dine styrker klart? Følte du dig tryg ved at tale om eventuelle hjælpemidler eller strategier, hvis du valgte at gøre det? Var der situationer, hvor din ordblindhed føltes som en barriere, og hvordan kan du håndtere det anderledes næste gang?

Noter dine refleksioner ned. Det er værdifuld erfaring til fremtidige samtaler.

Fortsat kompetenceudvikling

Jobsøgning er også en anledning til at reflektere over din langsigtede karriereudvikling.

  • Luk gabene: Hvis samtalen har afdækket reelle kompetencegab, som er relevante for den type stillinger, du søger, så lav en plan for at udvikle disse færdigheder. Det kan være gennem:
    • Online kurser (Coursera, Udemy, LinkedIn Learning, danske udbydere)
    • Efteruddannelse (f.eks. AMU-kurser, diplomuddannelser)
    • Frivilligt arbejde
    • Netværk og sparring med fagfæller
    • For ordblinde: Fortsat træning i brug af LST, deltagelse i OBU-kurser eller workshops, der styrker specifikke færdigheder.
  • Hold dig opdateret: Følg med i udviklingen inden for din branche. Hvilke nye kompetencer bliver efterspurgt?
  • Søg feedback: Hvis du ikke får jobbet, kan du overveje at bede om konstruktiv feedback. Nogle virksomheder giver det gerne, andre ikke. Spørg høfligt og vær forberedt på et eventuelt afslag på feedback.

At se jobsøgningsprocessen som en kontinuerlig cyklus af forberedelse, præstation, evaluering og udvikling vil gøre dig stærkere og mere selvsikker for hver gang – uanset om du er ordblind eller ej. Husk, at et “nej tak” til et job ofte handler om match og timing, ikke nødvendigvis om dine grundlæggende kvalifikationer eller værdi som medarbejder.

Konklusion:

At tale om kompetencegab til en jobsamtale behøver ikke at være en frygtindgydende oplevelse. Tværtimod kan det være en gylden mulighed for at demonstrere selvindsigt, ærlighed, læringsvillighed og et proaktivt mindset – egenskaber, som alle arbejdsgivere værdsætter højt. For dig som er ordblind, kan det desuden være en chance for at belyse de unikke styrker og perspektiver, du bringer til bordet, og hvordan du navigerer udfordringer med effektive strategier og værktøjer.

Nøglen ligger i grundig forberedelse: Kend dine styrker og svagheder, analyser jobopslaget omhyggeligt, og hav en klar strategi for, hvordan du vil italesætte eventuelle gab. Vær ærlig, men fokuser på dit potentiale og din vilje til at udvikle dig. Fremhæv dine overførbare færdigheder og illustrer dine pointer med konkrete eksempler, gerne via STAR-metoden.

Hvis du er ordblind, så husk, at du har adgang til en bred vifte af danske ressourcer og støttemuligheder, fra Ordblindeforeningen og Nota til VUC og hjælpemidler via jobcentret. Overvej nøje, om og hvordan du vil tale om din ordblindhed, og fokuser på, hvordan du har vendt eventuelle udfordringer til styrker som kreativitet, problemløsning og vedholdenhed. Præsenter dine hjælpemidler som professionelle værktøjer, der øger din effektivitet.

Husk, at ingen kandidat er perfekt. Virksomheder ansætter mennesker, ikke fejlfrie robotter. Din evne til at reflektere over dine egne kompetencer, adressere udviklingsområder konstruktivt og vise en passion for at lære og bidrage, vil ofte veje tungere end et 100% match på papiret.

Så gå til din næste jobsamtale med rank ryg. Vær stolt af det, du kan, vær åben omkring det, du vil lære, og vis dem det potentiale, der bor i dig. Held og lykke!

Gratis og uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe dig?

💼 Klar til at lande drømmejobbet? 💼